Visa enkel post

dc.contributor.authorBranje, Idaswe
dc.contributor.authorPahlby, Kristinswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:05:16Z
dc.date.available2008-10-30T08:05:16Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18509
dc.description.abstractBakgrund Vi upplever att det på senare år har blivit allt vanligare att diagnostisera barn med olika svårigheter. Vi tänker främst på barn med koncentrationssvårigheter och vill undersöka vad som påverkar detta. Vi tror att miljön har stor betydelse och funderar även över om det finns undervisningssätt som försvårar för dessa barn och hur man i så fall kan underlätta för dem. Syfte Syftet med undersökningen är att belysa koncentrationssvårigheter betraktade genom pedagogers glasögon. Vi vill ta reda på om det finns faktorer, och i så fall vilka, i miljö och undervisningssätt som gör att vissa barn får svårt att koncentrera sig. Huvudfrågor · Hur ser pedagoger på barn med koncentrationssvårigheter? · Vilka faktorer i miljö och undervisningssätt menar pedagoger har betydelse för barn med koncentrationssvå- righeter? · Vilka åtgärder och anpassningar kan man som pedagog vidta för att underlätta för barn med koncentrations- svårigheter? Metod Undersökningen är en kvalitativ studie där halvstrukturerade intervjuer är metoden för datainsamlingen. Inter- vjuerna är gjorda med åtta pedagoger från skolor i två olika kommuner. Resultat och betydelse för läraryrket Pedagogerna vi intervjuat tror att färre antal barn i klasserna skulle vara av avgörande betydelse eftersom barn som får svårt att koncentrera sig behöver lugn och ro. Det vi kommit fram till genom vår undersökning är att skolan kan upplevas som rörig för många barn. Barnen ingår i olika gruppkonstellationer, de tvingas byta lokaler och möter många vuxna under dagen. Detta tror vi kan vara en bidragande orsak till att många barn tappar kon- centrationen. En del saker är av organisatoriska skäl svåra att förändra, men vi tror ändå att det finns mycket man kan göra för att försöka undvika att barn får svårt att koncentrera sig. Tydlighet är viktigt och att man anpassar sin undervisning efter varje barns förutsättningar. = =swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectKoncentrationssvårigheterswe
dc.subjectpedagogisk miljöswe
dc.subjectunderswe
dc.titleKoncentrationen minskar men barnen ökar ­ en intervjustudie om vad som påverkar barns koncentrationswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post