Show simple item record

dc.contributor.authorTorgerson, Emelieswe
dc.contributor.authorHellberg, Johannaswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:05:16Z
dc.date.available2008-10-30T08:05:16Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18510
dc.description.abstractSammanfattning: Syfte Syftet var att undersöka vad lärare menar är utmärkande för elever med beteendeproblem samt hur de bemöter och arbetar didaktiskt med dessa elever i skolan. Vidare var syftet att granska olika utarbetade metoder som läraren kan ta hjälp av i sitt arbete samt undersöka vad de tror det finns för orsaker till elevers beteendeproblem. Problemformuleringar - Vad menar lärare är utmärkande för beteendeproblem? - Hur menar lärare att de på bästa sätt kan bemöta elever med beteendeproblem? - Hur menar lärare att de kan vara ett stöd i det didaktiska arbetet för elever med beteendeproblem? - Vad finns det för olika utarbetade metoder? - Vad menar lärare att det kan finnas för orsaker till elevers beteendeproblem? Metod och material För att besvara våra problemformuleringar har vi inspirerats av fallstudien som forskningsansats. Vi har gjort kvalitativa intervjuer av verksamma lärare på en F-5 skola där vi har valt att spela in samtalen. Resultat Av våra resultat framkommer att det är oerhört viktigt att man som lärare är tydlig som person samt har en orga- niserad struktur för sina elever. Resultaten visar även att lärarna i vår undersökning inte använder sig av några vetenskapligt utarbetade metoder. Lärarna påtalar att orsaker till att elever har beteendeproblem kan ha att göra med biologiska orsaker samt sociala problem, dåliga lärare, föräldrarnas roll men även kemin i klassrummet mellan eleverna. Betydelse för läraryrket I vårt kommande yrke kommer vi dagligen att möta elever med olika typer av beteendeproblem. Att därför ha en kunskap inom ämnet samt att ha en förståelse för dessa elever ser vi som en viktig del i läraryrket. Det är också betydelsefullt att ha en insikt i hur man på ett medvetet och reflekterande sätt kan arbeta och bemöta elever med dessa problem. 1swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectBeteendeproblem; beteende; elever; bemötande; didaswe
dc.titleLärares arbete och bemötande av elever med beteendeproblemswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record