Lärares arbete och bemötande av elever med beteendeproblem
Abstract
Sammanfattning:
Syfte
Syftet var att undersöka vad lärare menar är utmärkande för elever med beteendeproblem samt hur de bemöter
och arbetar didaktiskt med dessa elever i skolan. Vidare var syftet att granska olika utarbetade metoder som
läraren kan ta hjälp av i sitt arbete samt undersöka vad de tror det finns för orsaker till elevers beteendeproblem.
Problemformuleringar
- Vad menar lärare är utmärkande för beteendeproblem?
- Hur menar lärare att de på bästa sätt kan bemöta elever med beteendeproblem?
- Hur menar lärare att de kan vara ett stöd i det didaktiska arbetet för elever med beteendeproblem?
- Vad finns det för olika utarbetade metoder?
- Vad menar lärare att det kan finnas för orsaker till elevers beteendeproblem?
Metod och material
För att besvara våra problemformuleringar har vi inspirerats av fallstudien som forskningsansats. Vi har gjort
kvalitativa intervjuer av verksamma lärare på en F-5 skola där vi har valt att spela in samtalen.
Resultat
Av våra resultat framkommer att det är oerhört viktigt att man som lärare är tydlig som person samt har en orga-
niserad struktur för sina elever. Resultaten visar även att lärarna i vår undersökning inte använder sig av några
vetenskapligt utarbetade metoder. Lärarna påtalar att orsaker till att elever har beteendeproblem kan ha att göra
med biologiska orsaker samt sociala problem, dåliga lärare, föräldrarnas roll men även kemin i klassrummet
mellan eleverna.
Betydelse för läraryrket
I vårt kommande yrke kommer vi dagligen att möta elever med olika typer av beteendeproblem. Att därför ha en
kunskap inom ämnet samt att ha en förståelse för dessa elever ser vi som en viktig del i läraryrket. Det är också
betydelsefullt att ha en insikt i hur man på ett medvetet och reflekterande sätt kan arbeta och bemöta elever med
dessa problem.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Torgerson, Emelie
Hellberg, Johanna
Keywords
Beteendeproblem; beteende; elever; bemötande; dida
Language
sv