Show simple item record

dc.contributor.authorHennerberg, Malinswe
dc.contributor.authorBardon, Christineswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:05:17Z
dc.date.available2008-10-30T08:05:17Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18511
dc.description.abstractSyfte Vårt syfte med uppsatsen har varit att få kunskap om hur pedagoger tänker och arbetar när de möter barn med allmänna och specifika matematiksvårigheter. Problemformuleringar - Vad uppfattar pedagogerna som matematiksvårigheter? - Vilka strategier använder pedagogerna för att hjälpa och stödja elever med matematiksvårigheter? - Har pedagogerna någonsin stött på en elev med specifika matematiksvårigheter och vad gjorde de för att hjälpa den eleven? Metod Vi har utfört åtta kvalitativa intervjuer med pedagoger som undervisar i grundskolan. Intervjuerna har analyserats och bearbetats utifrån de teorier som vi studerat. Resultat Genom uppsatsen har vi fått fördjupad insikt i hur pedagoger uppfattar matematiksvårigheter och vilka strategier de använder för att hjälpa elever med matematiksvårigheter. Pedagogerna ser matematiksvårigheter som komplext och tycker det är svårt att hitta en inlärningsmodell för alla elever. När det gäller specifika matematiksvårigheter står vi ungefär på samma ställe som innan uppsatsen eftersom pedagogerna inte hade så mycket erfarenhet i den specifika svårigheten.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectMatematiksvårigheterswe
dc.subjectspecifika matematiksvårighetswe
dc.titleAllmänna och specifika matematiksvårigheter - en intervjustudie om hur åtta pedagoger tänker och arbetar när de möter barn med allmänna och specifika matematiksvårigheter.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record