Allmänna och specifika matematiksvårigheter - en intervjustudie om hur åtta pedagoger tänker och arbetar när de möter barn med allmänna och specifika matematiksvårigheter.
Sammanfattning
Syfte
Vårt syfte med uppsatsen har varit att få kunskap om hur pedagoger tänker och arbetar när de möter barn med
allmänna och specifika matematiksvårigheter.
Problemformuleringar
- Vad uppfattar pedagogerna som matematiksvårigheter?
- Vilka strategier använder pedagogerna för att hjälpa och stödja elever med matematiksvårigheter?
- Har pedagogerna någonsin stött på en elev med specifika matematiksvårigheter och vad gjorde de för att
hjälpa den eleven?
Metod
Vi har utfört åtta kvalitativa intervjuer med pedagoger som undervisar i grundskolan. Intervjuerna har
analyserats och bearbetats utifrån de teorier som vi studerat.
Resultat
Genom uppsatsen har vi fått fördjupad insikt i hur pedagoger uppfattar matematiksvårigheter och vilka strategier
de använder för att hjälpa elever med matematiksvårigheter. Pedagogerna ser matematiksvårigheter som
komplext och tycker det är svårt att hitta en inlärningsmodell för alla elever. När det gäller specifika
matematiksvårigheter står vi ungefär på samma ställe som innan uppsatsen eftersom pedagogerna inte hade så
mycket erfarenhet i den specifika svårigheten.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Hennerberg, Malin
Bardon, Christine
Nyckelord
Matematiksvårigheter
specifika matematiksvårighet
Språk
sv