• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utomhuspedagogik. Vilka problem kan man stöta på och hur kan man lösa dem?

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med detta arbete, är att se på vilka problem lärare upplever i förbindelse med användandet av utomhuspedagogiska lektioner och på vilket sätt man kan lösa dessa problem. Vi har genomfört en kvalitativ intervjustudie med sex klasslärare, som arbetar mellan år 1-6 i grundskolan. Vi har frågat dem om vilka problem de upplever med utomhuspedagogik, i förhållande till fem olika områden, planering, genomförande, utvärdering, koppling till styrdokument samt föräldrakontakt. Lärarna har också fått möjlighet att ge svar på hur de löser de problem de upplever. I de fall de inte har någon lösning på problemet, utifrån de medel de har tillgång till i dag, har de fått ange vad som måste till för att problemet skall kunna lösas. Med hjälp av svaren från intervjuerna och material insamlat genom en analys av tillgänglig litteratur på området, har vi sedan fört en diskussion runt de upplevda problemen. Diskussionerna rör vår ändrade syn på utomhuspedagogiken, hur lärare förhåller sig till det oförutsedda, hur tillgängligheten till utomhuspedagogiken kan variera, hur elevers känslor och upplevelser kan påverka undervisningen samt vikten av koppling till kursplaner. Resultatet av det här arbetet skall förhoppningsvis kunna hjälpa nyutbildade och oerfarna lärare, som vill använda sig av utomhuspedagogik i sin undervisning, men som inte riktigt vet vilka problem som kan dyka upp. Genom att ta hjälp av andra lärares erfarenheter på området, kan man själv bättre förebygga och undvika problem och får då mer tid till att ge eleverna bra upplevelser i utomhuspedagogiken. --
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18512
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18512_1.pdf (355.2Kb)
Datum
2008
Författare
Boström, Joakim
Larsson, Johan
Nyckelord
utomhuspedagogik
problem
lösning
planera
genom
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV