• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dokumentation av matematik på förskolan ­ en studie om pedagogers erfarenheter

Abstract
Sammanfattning Vår studies syfte är att ta reda på pedagogers erfarenhet av dokumentation och dess stödjande roll för utveckling av verksamheten kring matematik i förskolan. Våra huvudfrågor har under arbetets gång varit: Vad innebär matematik i förskolan enligt pedagogerna? Hur anser pedagoger att dokumentationen av matematik kan användas? Hur arbetar pedagoger med dokumentation av matematik? Påverkas verksamheten när pedagoger deltagit i kompetensutveckling i matematik för förskolan? För att undersöka studiens syfte har vi genomfört en enkätundersökning och fyra intervjuer. Vi delade ut 55 enkäter på fem förskolor varav 35 enkäter samlades in. En av dessa enkäter besvarades av ett barnbiträde, hennes/hans svar har vi valt att inte analysera på grund av identifierbarheten. Informanterna vid intervjuerna var förskollärare som arbetade på två förskolor. När vi analyserat svaren har vi haft en fenomenografisk utgångspunkt. Genom att analysera svaren har ett mönster framkommit och utifrån dessa mönster har vi kategoriserat svaren. "Matematik finns i allt" är det vanligaste svaret som förskollärare som deltagit i kompetensutveckling har skrivit på frågan vad matematik i förskolan innebär. Förskollärare som inte deltagit i kompetensutveckling och barnskötare har oftast skrivit något som rör räkning. Pedagogerna dokumenterar matematik vanligtvis genom anteckningar och foton, vilka sedan används i portfolio. Barnens alster är även ett vanligt val. Skillnader finns mellan grupperna rörande de nämnda dokumentationsformerna, men dessa är ändå de vanligaste valen. Pedagogerna kan tänka sig att använda fler dokumentationsformer än vad de gör i praktiken. För både förskollärare som deltagit och förskollärare som ej deltagit i kompetensutveckling används dokumentation av matematik främst till att synliggöra matematiken för barn, arbetslaget och/eller föräldrar. Barnskötarna använder främst dokumentation till underlag för utvecklingssamtal. Pedagogerna kan tänka sig använda dokumentation som stöd/hjälp till att utveckla verksamheten genom att utvärdera verksamheten. Enkätsvaren visar att kompetensutveckling i matematik påverkar de svar pedagogerna givit.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/18516
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_18516_1.pdf (347.1Kb)
Date
2008
Author
Karlsson, Malin
Hagberg, Cathrine
Keywords
Matematik
dokumentation
förskola
pedagoger
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV