dc.contributor.author | Karlsson, Malin | swe |
dc.contributor.author | Hagberg, Cathrine | swe |
dc.date.accessioned | 2008-10-30T08:05:21Z | |
dc.date.available | 2008-10-30T08:05:21Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/18516 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Vår studies syfte är att ta reda på pedagogers erfarenhet av dokumentation och dess stödjande roll för utveckling
av verksamheten kring matematik i förskolan.
Våra huvudfrågor har under arbetets gång varit: Vad innebär matematik i förskolan enligt pedagogerna? Hur
anser pedagoger att dokumentationen av matematik kan användas? Hur arbetar pedagoger med dokumentation
av matematik? Påverkas verksamheten när pedagoger deltagit i kompetensutveckling i matematik för förskolan?
För att undersöka studiens syfte har vi genomfört en enkätundersökning och fyra intervjuer. Vi delade ut 55
enkäter på fem förskolor varav 35 enkäter samlades in. En av dessa enkäter besvarades av ett barnbiträde,
hennes/hans svar har vi valt att inte analysera på grund av identifierbarheten. Informanterna vid intervjuerna var
förskollärare som arbetade på två förskolor. När vi analyserat svaren har vi haft en fenomenografisk
utgångspunkt. Genom att analysera svaren har ett mönster framkommit och utifrån dessa mönster har vi
kategoriserat svaren.
"Matematik finns i allt" är det vanligaste svaret som förskollärare som deltagit i kompetensutveckling har skrivit
på frågan vad matematik i förskolan innebär. Förskollärare som inte deltagit i kompetensutveckling och
barnskötare har oftast skrivit något som rör räkning. Pedagogerna dokumenterar matematik vanligtvis genom
anteckningar och foton, vilka sedan används i portfolio. Barnens alster är även ett vanligt val. Skillnader finns
mellan grupperna rörande de nämnda dokumentationsformerna, men dessa är ändå de vanligaste valen.
Pedagogerna kan tänka sig att använda fler dokumentationsformer än vad de gör i praktiken. För både
förskollärare som deltagit och förskollärare som ej deltagit i kompetensutveckling används dokumentation av
matematik främst till att synliggöra matematiken för barn, arbetslaget och/eller föräldrar. Barnskötarna använder
främst dokumentation till underlag för utvecklingssamtal. Pedagogerna kan tänka sig använda dokumentation
som stöd/hjälp till att utveckla verksamheten genom att utvärdera verksamheten. Enkätsvaren visar att
kompetensutveckling i matematik påverkar de svar pedagogerna givit. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Matematik | swe |
dc.subject | dokumentation | swe |
dc.subject | förskola | swe |
dc.subject | pedagoger | swe |
dc.title | Dokumentation av matematik på förskolan en studie om pedagogers erfarenheter | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |