Show simple item record

dc.contributor.authorPersson, Lisaswe
dc.contributor.authorJakobsson, Jennieswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:05:23Z
dc.date.available2008-10-30T08:05:23Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18518
dc.description.abstractVårt syfte med studien är att ta reda på lärares utsagor om hur ett besök på Syfte Universeum används i den pedagogiska verksamheten. Vidare är det intressant att ta reda på lärarnas syn på besökets läroplansrelevans. Är det rimligt av Universeum att se sig som ett komplement till skolans läroplan? Är det rimligt av Universeum att se sig som ett komplement till skolans Huvudfråga verksamhet? Vi har använt oss av intervjuer med strukturerade frågor. Vi har intervjuat 13 Metod och material lärare som alla har varit på besök på Universeum tillsammans med en skolklass. För att kunna se om det finns en läroplansrelevans i Universeums verksamhet har vi studerat litteratur samt läroplaner. Vi har även studerat vad tidigare forskare har för tankar kring lärande och vikten av ett för undervisningen relevant innehåll. I vår undersökning fann vi att Universeum mycket väl kan anses vara ett gott Resultat komplement till skolans verksamhet och det inom läroplanernas ramar. Dock kan Universeum inte på egen hand vara en tillräcklig lärandemiljö för att tillgodose läroplansmålen. De lärare som vi kom i kontakt med ansåg alla att de hade en god hjälp i Universeum för att ge eleverna en betydelsefull lärandesituation. Vår förhoppning är att de lärare som läser denna rapport blir medvetna om Betydelse för läraryrket det utbud som finns att tillgå på Universeum. Vi tänker då bland annat på deras internetbaserade lärarhandledning. Den ger lärare ett gott stöd i planering och uppföljning av besöket med klassen. Vi önskar även att lärare inser vilken tillgång för den pedagogiska verksamheten som Universeum kan vara.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleUniversum - ett komplement till skolanswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record