Universum - ett komplement till skolan
Sammanfattning
Vårt syfte med studien är att ta reda på lärares utsagor om hur ett besök på
Syfte
Universeum används i den pedagogiska verksamheten. Vidare är det
intressant att ta reda på lärarnas syn på besökets läroplansrelevans. Är det
rimligt av Universeum att se sig som ett komplement till skolans läroplan?
Är det rimligt av Universeum att se sig som ett komplement till skolans
Huvudfråga
verksamhet?
Vi har använt oss av intervjuer med strukturerade frågor. Vi har intervjuat 13
Metod och material
lärare som alla har varit på besök på Universeum tillsammans med en
skolklass. För att kunna se om det finns en läroplansrelevans i Universeums
verksamhet har vi studerat litteratur samt läroplaner. Vi har även studerat
vad tidigare forskare har för tankar kring lärande och vikten av ett för
undervisningen relevant innehåll.
I vår undersökning fann vi att Universeum mycket väl kan anses vara ett gott
Resultat
komplement till skolans verksamhet och det inom läroplanernas ramar. Dock
kan Universeum inte på egen hand vara en tillräcklig lärandemiljö för att
tillgodose läroplansmålen. De lärare som vi kom i kontakt med ansåg alla att
de hade en god hjälp i Universeum för att ge eleverna en betydelsefull
lärandesituation.
Vår förhoppning är att de lärare som läser denna rapport blir medvetna om
Betydelse för läraryrket
det utbud som finns att tillgå på Universeum. Vi tänker då bland annat på
deras internetbaserade lärarhandledning. Den ger lärare ett gott stöd i
planering och uppföljning av besöket med klassen. Vi önskar även att lärare
inser vilken tillgång för den pedagogiska verksamheten som Universeum kan
vara.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Persson, Lisa
Jakobsson, Jennie
Språk
sv