Show simple item record

dc.date.accessioned2008-10-30T08:05:28Z
dc.date.available2008-10-30T08:05:28Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18524
dc.description.abstractVi har i den här uppsatsen fokuserat på barn och hur de lär sig. Utgångspunkten är att försöka skildra lärandet ur barns perspektiv. Att upptäcka hur barn själva uppfattar sitt lärande istället för hur vi vuxna tror att barn lär sig. I vår studie, innehållande en verksamhet och intervjuer, försökt att ställa vårt eget förgivettagande åt sidan och ta reda på om det vi pedagoger planerar för, i den pedagogiska verksamheten, är det som barnen uppfattar. Vi intervjuade nio barn födda 00. Efter att intervjuerna var genomförda analyserade vi barnens svar. Vi kunde kategorisera barnens svar på frågan Vad har du lärt dig idag/i den här uppgiften, i fyra kategorier. Vi valde att använda oss av Pramling Samuelssons (003, 1986) tre kategorier, att göra något, veta något och förstått något. Vi kunde efter analysen även lägga till ytterligare en kategori, inte lärt sig något. Resultatet blev att studien visade att alla barn uppfattade något sorts lärande, men inte på det lärande vi hade för avsikt med studien.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectBarnswe
dc.subjectperspektivswe
dc.subjectlärandeswe
dc.subjectförskolaswe
dc.title"Jag har inte lärt mig något jag inte kunde förut!" ­ en kvalitativ studie om hur barn lär sig sett ur barns perspektivswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record