"Jag har inte lärt mig något jag inte kunde förut!" en kvalitativ studie om hur barn lär sig sett ur barns perspektiv
Abstract
Vi har i den här uppsatsen fokuserat på barn och hur de lär sig. Utgångspunkten är att försöka
skildra lärandet ur barns perspektiv. Att upptäcka hur barn själva uppfattar sitt lärande istället
för hur vi vuxna tror att barn lär sig. I vår studie, innehållande en verksamhet och intervjuer,
försökt att ställa vårt eget förgivettagande åt sidan och ta reda på om det vi pedagoger
planerar för, i den pedagogiska verksamheten, är det som barnen uppfattar.
Vi intervjuade nio barn födda 00. Efter att intervjuerna var genomförda analyserade vi
barnens svar. Vi kunde kategorisera barnens svar på frågan Vad har du lärt dig idag/i den här
uppgiften, i fyra kategorier. Vi valde att använda oss av Pramling Samuelssons (003, 1986)
tre kategorier, att göra något, veta något och förstått något. Vi kunde efter analysen även
lägga till ytterligare en kategori, inte lärt sig något.
Resultatet blev att studien visade att alla barn uppfattade något sorts lärande, men inte på det
lärande vi hade för avsikt med studien.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Keywords
Barn
perspektiv
lärande
förskola
Language
sv