• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ekologisk och närproducerad mat - en studie om Hem- och konsumentkunskaplärares inställningar och vanor

Sammanfattning
Sammanfattning Miljödebatten har under de under de senaste åren intensifierats. Hem- och konsumentkunskap fokuserar på skeendet i hushållet och dess samspel med samhälle och natur. Lärarna i hem- och konsumentkunskap har som uppgift att undervisa om hur detta samspel fungerar och vad det kan ge för konsekvenser för miljön. Syfte Syfte är att ta reda på om lärares personliga värderingar angående ekologiska och närproducerade livsmedel speglar av sig på undervisningen. - Gör läraren samma val, rörande ekologiska och närproducerade livsmedel, i skola och hemmiljö? - Påverkas undervisningen av lärarens privata värderingar rörande ekologiska och närproducerade livsmedel. Metod Fyra hem- och konsumentkunskapslärare har intervjuats, därefter har har detta resultat transkriberats, sammanfattats och tolkats. Material Arbetets grund baseras på läroplanen för det det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94) och kursplanen för Hem- och konsumentkunskap. Utöver detta har för ämnet relevant litteratur använts. Resultat Bland de intervjuade lärarna var användandet av ekologisk och närproducerad mat ovanlig. Lärarna agerade på liknande sätt både i det privata och i rollen som lärare. Lärarna ställer sig positiva till produkterna, men nämner ekonomin som orsak till att de inte används under lektionerna. Privat spelar inte ekonomin någon roll, men i de flesta fall används ändå inte ekologisk och närproducerad mat. Detta agerande kan signalera dubbla budskap till eleverna, som kan få svårt att ta till sig kunskaperna, detta eftersom den ekologiska och närproducerade maten mest berörs teoretiskt istället för att användas, och på så sätt ge kunskap i handling. Betydelse för läraryrket Vår förhoppning är att lärare i hem- och konsumentkunskap genom att läsa detta arbete ska kunna bli inspirerade att förändra sina attityder och vanor kring inköp av ekologiska och närproducerade livsmedel. Detta genom att de blir medvetna om vad det är som avgör människors inköpsvanor av dessa livsmedel och hur avgörande det är för eleven att få sin kunskap i handling.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18529
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18529_1.pdf (216.1Kb)
Datum
2008
Författare
Örnemar, Mikael
Bronvall, Emma
Nyckelord
Hem- och konsumentkunskap
ekologiska och närprodu
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV