dc.description.abstract | Sammanfattning:
Detta examensarbete består av ett projekt i samtidskonst som utfördes våren 008, på en gymnasieskola i en
angränsande kommun till Göteborg. Syftet med min studie har varit att analysera projektet och det tillhörande
materialet. I min studie har jag genom en frågeenkät utvärderat elevernas syn åsikter om projektet och deras syn
på samtidskonsten. Min huvudfråga har varit: Vilken roll kan samtidskonsten få i gymnasieskolan? Med hjälp av
tidigare forskning och annat material har samtidskonsten satts in i ett sammanhang då med utgångspunkt i
konstvärlden, samhället och slutligen i skolans värld. Resultatet av utvärderingen visade att, eleverna var
generellt positivt inställda till samtidskonstprojektet. Det framkom dock vissa tveksamheter inför
samtidskonstens uttrycksformer och frågeställningar. I projektet skapades många goda lärandesituationer i form
av diskussioner och gestaltningar. Samtidskonst i undervisning går väl ihop med den sociokulturella
kunskapssynen, då samtidskonst ofta inbjuder till diskussioner. Samtidskonstens roll är att ifrågasätta sin samtid
vilket enligt mina källor går emot den rådande konsttraditionen på många vis. Den modernistiska synen är den
dominerande i konstvärlden, men också i skolans värld. Detta kan vara en av orsakerna till det eventuella
motstånd som finns inför samtidskonsten i samhället och följdaktigen även i skolan. Förutsättningarna för
samtidskonsten existens i dagens skola, kan ha att göra med lärarens inställning. till lärarrollen, till bild- och
formämnet och till den egna konstsynen.
1 | swe |