• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samtidskonst i skolan - Ett projekt i samtidskonst med gymnasieelever

Sammanfattning
Sammanfattning: Detta examensarbete består av ett projekt i samtidskonst som utfördes våren 008, på en gymnasieskola i en angränsande kommun till Göteborg. Syftet med min studie har varit att analysera projektet och det tillhörande materialet. I min studie har jag genom en frågeenkät utvärderat elevernas syn åsikter om projektet och deras syn på samtidskonsten. Min huvudfråga har varit: Vilken roll kan samtidskonsten få i gymnasieskolan? Med hjälp av tidigare forskning och annat material har samtidskonsten satts in i ett sammanhang då med utgångspunkt i konstvärlden, samhället och slutligen i skolans värld. Resultatet av utvärderingen visade att, eleverna var generellt positivt inställda till samtidskonstprojektet. Det framkom dock vissa tveksamheter inför samtidskonstens uttrycksformer och frågeställningar. I projektet skapades många goda lärandesituationer i form av diskussioner och gestaltningar. Samtidskonst i undervisning går väl ihop med den sociokulturella kunskapssynen, då samtidskonst ofta inbjuder till diskussioner. Samtidskonstens roll är att ifrågasätta sin samtid vilket enligt mina källor går emot den rådande konsttraditionen på många vis. Den modernistiska synen är den dominerande i konstvärlden, men också i skolans värld. Detta kan vara en av orsakerna till det eventuella motstånd som finns inför samtidskonsten i samhället och följdaktigen även i skolan. Förutsättningarna för samtidskonsten existens i dagens skola, kan ha att göra med lärarens inställning. till lärarrollen, till bild- och formämnet och till den egna konstsynen. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18533
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18533_1.pdf (608.8Kb)
Datum
2008
Författare
Peterson, Linda
Nyckelord
samtidskonst
projekt
gymnasieelever
undervisnin
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV