• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Jag har en annan kompis också, jag hoppas han är barn" - En empirisk studie om barns Internetvanor och deras upplevelser kring dessa Rapportnummer

Abstract
Syfte Vårt syfte med detta examensarbete var att undersöka Internetvanorna hos barn i skolåren 3-5. Vi syftade till att få en inblick i deras tankar och upplevelser kring sitt Internetanvändande. Vi avsåg att undersöka den kommunikation som sker och på vilket sätt barn kommunicerar samt vilka olika konsekvenser deras Internetvanor medför. Metod Vi genomförde en webbaserad enkätundersökning med 60 elever i skolår 3-5 och därefter uppföljande intervjuer i en fokusgrupp med två pojkar och två flickor i skolår 3. Resultat Barn använder Internet i allt större utsträckning. Många ägnar sin tid på Internet åt att spela spel och åt att kommunicera på olika mötesplatser och chattsidor. Den textbaserade kommunikation som sker på Internet ser ofta annorlunda ut i jämförelse med formellt skriven text. Mestadels kommunicerar barn med personer som de redan känner men det skapas även nya kontakter. Barn är ofta medvetna om de risker som Internetanvändandet medför men de vet inte alltid hur de ska skydda sig. Dessa risker kan exempelvis vara digital mobbning eller att vuxna söker kontakt med barn på Internet i sexuellt syfte, så kallad grooming. Det är viktigt att vuxna, såväl i skolan som i hemmet, är väl insatta i hur barnens vardag ser ut för att kunna ge dem trygghet på Internet. För att skapa de bästa förutsättningarna för lärande bör skolan ta tillvara på det informella lärande som sker i barns möte med den digitala världen. Betydelse för läraryrket Det är skolans uppgift att se till elevernas förutsättningar och behov. För att främja lärande och kunskapsutveckling skall läraren ha elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper som utgångspunkt. Eleverna förväntas efter genomgången grundskola att bemästra informationstekniken som ett redskap i sökandet av information och i lärprocessen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/18535
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_18535_1.pdf (1.287Mb)
Date
2008
Author
Öquist, Anna
Wimby, Malin
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV