Show simple item record

dc.contributor.authorLangsrud, Erikswe
dc.contributor.authorSagström, Johan
dc.contributor.authorToivonen, Juha
dc.date.accessioned2008-10-30T08:05:38Z
dc.date.available2008-10-30T08:05:38Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18536
dc.description.abstractUppsatsens syfte är att genom en fallstudie se hur barn spelar "the Number Practice Game" och utifrån detta analysera vilka aritmetiska färdigheter barnen utvecklar och hur barnen utvecklar. Huvudsakligen belyser uppsatsen de strategier barnen använder sig av vid spelandet och på vilka sätt dessa utvecklas under spelets gång. Fallstudien baseras på insamlad videomateriel från en tidigare studie (Lindström et. al. 00) där barn spelar "the Number Practice Game". Den här uppsatsen kom fram till att "the Number Practice Game" utvecklar barnens talbegreppsliga förmåga. Detta genom att barnen måste använda sina fingrar som svarsmetod istället för att använda talsymboler. Studien presenterar olika förslag för att utveckla datorspelet "the Number Practice Game" och hur framtida studier kan genomföras för att bättre förstå vad som gör att barn utvecklas genom att använda detta spel, exempelvis variation av mönstren i spelet och variationer av svarsmetoder. Det diskuteras även hur framtida forskning inom specialpedagogik bör genomföra en studie för att se hur "the Number Practice Game" fungerar för barn med svårigheter i matematikswe
dc.language.isosvswe
dc.titleEtt matematiskt datorspel ­– En fallstudie av barn som spelar the Number Practice Gameswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record