Ett matematiskt datorspel – En fallstudie av barn som spelar the Number Practice Game
Sammanfattning
Uppsatsens syfte är att genom en fallstudie se hur barn spelar "the Number Practice Game" och utifrån detta
analysera vilka aritmetiska färdigheter barnen utvecklar och hur barnen utvecklar. Huvudsakligen belyser
uppsatsen de strategier barnen använder sig av vid spelandet och på vilka sätt dessa utvecklas under spelets gång.
Fallstudien baseras på insamlad videomateriel från en tidigare studie (Lindström et. al. 00) där barn spelar "the
Number Practice Game". Den här uppsatsen kom fram till att "the Number Practice Game" utvecklar barnens
talbegreppsliga förmåga. Detta genom att barnen måste använda sina fingrar som svarsmetod istället för att
använda talsymboler. Studien presenterar olika förslag för att utveckla datorspelet "the Number Practice Game"
och hur framtida studier kan genomföras för att bättre förstå vad som gör att barn utvecklas genom att använda
detta spel, exempelvis variation av mönstren i spelet och variationer av svarsmetoder. Det diskuteras även hur
framtida forskning inom specialpedagogik bör genomföra en studie för att se hur "the Number Practice Game"
fungerar för barn med svårigheter i matematik
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Langsrud, Erik
Sagström, Johan
Toivonen, Juha
Språk
sv