• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kvalitetsskapande inom sjukvården - en studie av Reumatologen

Abstract
Problemdiskussion: Kvalitetstänkande och kvalitetsstyrning är inom sjukvården såväl efterfrågat som ifrågasatt. Problem uppstår när någon vill ge en allmängiltig beskrivning av sjukvårdskvalitet eftersom begreppet är mångfacetterat. En extern syn på sjukvård, tillsammans med andra påverkande faktorer, har bidragit till att kvalitet har fått en mer betydande roll för organisationens konkurrenskraft. Genom privatisering och kundfokus möjliggörs en mer kvalitetsinriktad vård och synsättet innebär att kvalitetsarbetet kan fokuseras på olika aspekter. Syfte: Att genom en kartläggning av kvalitetsprocesser beskriva hur Reumatologen skapar kvalitet. Vidare vill vi belysa hur kvalitet reflekteras och blir till underlag för dokumentering och rapportering. Avgränsning: Vår avsikt är inte att undersöka kvalitet ur varken strategiskt eller kundrelaterat perspektiv utan att enbart se till förekomsten av kvalitetsprocesser på Reumatologen. Vi skall vidare ge en beskrivning av processerna samt de förutsättningar som är relaterade till dem. Metod: Uppsatsens metodologiska diskussion har två avsnitt där det första presenterar de perspektiv vi utgått från, i form av olika antaganden om kunskapens förutsättningar. I avsnitt två beskriver vi hur datainsamlingen gått till samt hur vi försökt öka validiteten i uppsatsen. Resultat, slutsatser: För att besvara frågeställningen hur Reumatologen skapar kvalitet behövs två utgångspunkter. Hänsyn måste tas till såväl respondenternas subjektiva bild av kvalitetstermen samtidigt som en objektiv bild måste beaktas för att få ett enhetligt kvalitetsskapande. Vår slutsats blir att kvalitet på Reumatologen främst skapas genom en effektivisering av processer. Det är framför allt tryck från externa aktörer och förändrade förutsättningar i omgivningen som är motiv till kvalitetsförbättring. Genom olika diskussionsgrupper reflekteras kvalitetsskapandet för att i ett senare led rapporteras och dokumenteras. Förslag till fortsatt forskning: En mer omfattande undersökning där såväl strategisk nivå som patienter involveras för att få fler perspektiv på kvalitetsskapandet. På så vis kan en mer rättvisande bild av kvalitetsprocessen uppnås.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URI
http://hdl.handle.net/2077/1866
Collections
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
02-03-22D.pdf (695.9Kb)
Date
2003
Author
Holgersson, Jenny
Börjesson, Emma
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV