Show simple item record

dc.contributor.authorHolgersson, Jennyswe
dc.contributor.authorBörjesson, Emmaswe
dc.date.accessioned2003-06-02swe
dc.date.accessioned2007-01-17T02:39:00Z
dc.date.available2007-01-17T02:39:00Z
dc.date.issued2003swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1866
dc.description.abstractProblemdiskussion: Kvalitetstänkande och kvalitetsstyrning är inom sjukvården såväl efterfrågat som ifrågasatt. Problem uppstår när någon vill ge en allmängiltig beskrivning av sjukvårdskvalitet eftersom begreppet är mångfacetterat. En extern syn på sjukvård, tillsammans med andra påverkande faktorer, har bidragit till att kvalitet har fått en mer betydande roll för organisationens konkurrenskraft. Genom privatisering och kundfokus möjliggörs en mer kvalitetsinriktad vård och synsättet innebär att kvalitetsarbetet kan fokuseras på olika aspekter. Syfte: Att genom en kartläggning av kvalitetsprocesser beskriva hur Reumatologen skapar kvalitet. Vidare vill vi belysa hur kvalitet reflekteras och blir till underlag för dokumentering och rapportering. Avgränsning: Vår avsikt är inte att undersöka kvalitet ur varken strategiskt eller kundrelaterat perspektiv utan att enbart se till förekomsten av kvalitetsprocesser på Reumatologen. Vi skall vidare ge en beskrivning av processerna samt de förutsättningar som är relaterade till dem. Metod: Uppsatsens metodologiska diskussion har två avsnitt där det första presenterar de perspektiv vi utgått från, i form av olika antaganden om kunskapens förutsättningar. I avsnitt två beskriver vi hur datainsamlingen gått till samt hur vi försökt öka validiteten i uppsatsen. Resultat, slutsatser: För att besvara frågeställningen hur Reumatologen skapar kvalitet behövs två utgångspunkter. Hänsyn måste tas till såväl respondenternas subjektiva bild av kvalitetstermen samtidigt som en objektiv bild måste beaktas för att få ett enhetligt kvalitetsskapande. Vår slutsats blir att kvalitet på Reumatologen främst skapas genom en effektivisering av processer. Det är framför allt tryck från externa aktörer och förändrade förutsättningar i omgivningen som är motiv till kvalitetsförbättring. Genom olika diskussionsgrupper reflekteras kvalitetsskapandet för att i ett senare led rapporteras och dokumenteras. Förslag till fortsatt forskning: En mer omfattande undersökning där såväl strategisk nivå som patienter involveras för att få fler perspektiv på kvalitetsskapandet. På så vis kan en mer rättvisande bild av kvalitetsprocessen uppnås.swe
dc.format.extent712629 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.titleKvalitetsskapande inom sjukvården - en studie av Reumatologenswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid2585swe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record