• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Gothenburg University Library / Göteborgs universitetsbibliotek
  • Publikationsarkiv för NSHU - Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning
  • Rapporter från Myndigheten för Sveriges nätuniversitet
  • View Item
  •   Home
  • Gothenburg University Library / Göteborgs universitetsbibliotek
  • Publikationsarkiv för NSHU - Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning
  • Rapporter från Myndigheten för Sveriges nätuniversitet
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att använda erfarenheter utanför ordinarie utbildningskontext- Studentens utveckling mot professionell kompetens

Abstract
Projektets övergripande idé var att stödja studenters lärande genom att använda deras erfarenheter från förvärvsarbete eller föreningsverksamhet för att utveckla empatisk förmåga, perspektivtagande och värderingsförmåga. Avsikten var att bidra till utveckling mot professionell kompetens i lärar- och socionomutbildningarna. Projektet genomfördes i ett antal seminarier i socionom- respektive lärarutbildningen samt med en grupp högskolestudenter i Näktergalen mentorsverksamhet. Utgångspunkten för dessa seminarier var studenternas nedskrivna personliga berättelser från en situation/ett möte som väckt starka känslor positiva eller negativa. Berättelserna i jagform berättades, diskuterades och skrevs om från ett annat perspektiv – återberättades, bearbetades och kopplades till den kommande professionen. Den narrativa metoden och perspektivtagande visade sig betydelsefulla för att stärka studenters kompetenser inom området värderingsförmåga och förhållningssätt.
Link to web site
http://hdl.handle.net/2077/18727
Publisher
Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning
Other description
En fullständig resultatredovisning av projektet finns i Barbara Freskos utvärderingsrapport ”Developing Interpersonal Competences Using Narratives Derived from Personal Experience: An Evaluation of the PU Project at Malmö University"
URI
http://hdl.handle.net/2077/18724
Collections
  • Rapporter från Myndigheten för Sveriges nätuniversitet
View/Open
gupea_2077_18724_1.pdf (80.30Kb)
Date
2008
Author
Eriksson Sjöö, Tina
Sild Lönroth, Carina
Rubinstein Reich, Lena
Keywords
Socionomutbildning
Lärarutbildning
Arbetslivserfarenhet
Empatisk förmåga
Professionell kompetens
Perspektivtagande
Värderingsförmåga
Narrativ metod
Publication type
report
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV