Att använda erfarenheter utanför ordinarie utbildningskontext- Studentens utveckling mot professionell kompetens
Sammanfattning
Projektets övergripande idé var att stödja studenters lärande genom att använda deras erfarenheter
från förvärvsarbete eller föreningsverksamhet för att utveckla empatisk förmåga, perspektivtagande
och värderingsförmåga. Avsikten var att bidra till utveckling mot professionell
kompetens i lärar- och socionomutbildningarna.
Projektet genomfördes i ett antal seminarier i socionom- respektive lärarutbildningen samt
med en grupp högskolestudenter i Näktergalen mentorsverksamhet. Utgångspunkten för dessa
seminarier var studenternas nedskrivna personliga berättelser från en situation/ett möte som
väckt starka känslor positiva eller negativa. Berättelserna i jagform berättades, diskuterades
och skrevs om från ett annat perspektiv – återberättades, bearbetades och kopplades till den
kommande professionen.
Den narrativa metoden och perspektivtagande visade sig betydelsefulla för att stärka studenters
kompetenser inom området värderingsförmåga och förhållningssätt.
Länk till verkets webbplats
http://hdl.handle.net/2077/18727
Utgivare
Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning
Övrig beskrivning
En fullständig resultatredovisning av projektet finns i Barbara Freskos utvärderingsrapport
”Developing Interpersonal Competences Using Narratives Derived from Personal
Experience: An Evaluation of the PU Project at Malmö University"
Fil(er)
Datum
2008Författare
Eriksson Sjöö, Tina
Sild Lönroth, Carina
Rubinstein Reich, Lena
Nyckelord
Socionomutbildning
Lärarutbildning
Arbetslivserfarenhet
Empatisk förmåga
Professionell kompetens
Perspektivtagande
Värderingsförmåga
Narrativ metod
Publikationstyp
report
Språk
swe