• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Gothenburg University Library / Göteborgs universitetsbibliotek
  • Publikationsarkiv för NSHU - Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning
  • Rapporter från Myndigheten för Sveriges nätuniversitet
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Gothenburg University Library / Göteborgs universitetsbibliotek
  • Publikationsarkiv för NSHU - Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning
  • Rapporter från Myndigheten för Sveriges nätuniversitet
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att använda erfarenheter utanför ordinarie utbildningskontext- Studentens utveckling mot professionell kompetens

Sammanfattning
Projektets övergripande idé var att stödja studenters lärande genom att använda deras erfarenheter från förvärvsarbete eller föreningsverksamhet för att utveckla empatisk förmåga, perspektivtagande och värderingsförmåga. Avsikten var att bidra till utveckling mot professionell kompetens i lärar- och socionomutbildningarna. Projektet genomfördes i ett antal seminarier i socionom- respektive lärarutbildningen samt med en grupp högskolestudenter i Näktergalen mentorsverksamhet. Utgångspunkten för dessa seminarier var studenternas nedskrivna personliga berättelser från en situation/ett möte som väckt starka känslor positiva eller negativa. Berättelserna i jagform berättades, diskuterades och skrevs om från ett annat perspektiv – återberättades, bearbetades och kopplades till den kommande professionen. Den narrativa metoden och perspektivtagande visade sig betydelsefulla för att stärka studenters kompetenser inom området värderingsförmåga och förhållningssätt.
Länk till verkets webbplats
http://hdl.handle.net/2077/18727
Utgivare
Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning
Övrig beskrivning
En fullständig resultatredovisning av projektet finns i Barbara Freskos utvärderingsrapport ”Developing Interpersonal Competences Using Narratives Derived from Personal Experience: An Evaluation of the PU Project at Malmö University"
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18724
Samlingar
  • Rapporter från Myndigheten för Sveriges nätuniversitet
Fil(er)
gupea_2077_18724_1.pdf (80.30Kb)
Datum
2008
Författare
Eriksson Sjöö, Tina
Sild Lönroth, Carina
Rubinstein Reich, Lena
Nyckelord
Socionomutbildning
Lärarutbildning
Arbetslivserfarenhet
Empatisk förmåga
Professionell kompetens
Perspektivtagande
Värderingsförmåga
Narrativ metod
Publikationstyp
report
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV