Är abstraktion hemskt – eller hemskt bra? Ett problem kan bli en möjlighet inom kemiundervisningen.
Abstract
Kemin är central bland vetenskaperna med kraftiga inslag av både matematik och fysik å ena sidan och biologi, geologi och medicin å den andra sidan. Lärandet och forskandet innehåller därför både matematisk abstraktion och konkret experimentell metodik och empiri. Detta vida spann är en stor utmaning för elever, studenter och kemister i allmänhet. Här redovisas resultatet av ett projekt som haft till mål att reducera barriärer i lärandet av abstrakta begrepp inom kemin. Tre olika metoder har utnyttjats: förenkling, nyttjande av analogier och visualisering med hjälp av dator. Exempel redovisas kortfattat och läsaren hänvisas till skrifter och datorprogram.
Publisher
Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning
View/ Open
Date
2008Author
Nordholm, Sture
Eek, William
Keywords
Kemiundervisning
Abstraktion
Programvara
Publication type
report
Language
swe