Show simple item record

dc.contributor.authorNordholm, Sture
dc.contributor.authorEek, William
dc.date.accessioned2008-11-21T12:19:40Z
dc.date.available2008-11-21T12:19:40Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18728
dc.description.abstractKemin är central bland vetenskaperna med kraftiga inslag av både matematik och fysik å ena sidan och biologi, geologi och medicin å den andra sidan. Lärandet och forskandet innehåller därför både matematisk abstraktion och konkret experimentell metodik och empiri. Detta vida spann är en stor utmaning för elever, studenter och kemister i allmänhet. Här redovisas resultatet av ett projekt som haft till mål att reducera barriärer i lärandet av abstrakta begrepp inom kemin. Tre olika metoder har utnyttjats: förenkling, nyttjande av analogier och visualisering med hjälp av dator. Exempel redovisas kortfattat och läsaren hänvisas till skrifter och datorprogram.en
dc.language.isosween
dc.publisherMyndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildningen
dc.subjectKemiundervisning
dc.subjectAbstraktion
dc.subjectProgramvara
dc.titleÄr abstraktion hemskt – eller hemskt bra? Ett problem kan bli en möjlighet inom kemiundervisningen.en
dc.typeTexten
dc.type.svepreporten
dc.contributor.organizationGöteborgs universitet, Inst för kemi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record