dc.contributor.author | Nordholm, Sture | |
dc.contributor.author | Eek, William | |
dc.date.accessioned | 2008-11-21T12:19:40Z | |
dc.date.available | 2008-11-21T12:19:40Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/18728 | |
dc.description.abstract | Kemin är central bland vetenskaperna med kraftiga inslag av både matematik och fysik å ena sidan och biologi, geologi och medicin å den andra sidan. Lärandet och forskandet innehåller därför både matematisk abstraktion och konkret experimentell metodik och empiri. Detta vida spann är en stor utmaning för elever, studenter och kemister i allmänhet. Här redovisas resultatet av ett projekt som haft till mål att reducera barriärer i lärandet av abstrakta begrepp inom kemin. Tre olika metoder har utnyttjats: förenkling, nyttjande av analogier och visualisering med hjälp av dator. Exempel redovisas kortfattat och läsaren hänvisas till skrifter och datorprogram. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.publisher | Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning | en |
dc.subject | Kemiundervisning | |
dc.subject | Abstraktion | |
dc.subject | Programvara | |
dc.title | Är abstraktion hemskt – eller hemskt bra? Ett problem kan bli en möjlighet inom kemiundervisningen. | en |
dc.type | Text | en |
dc.type.svep | report | en |
dc.contributor.organization | Göteborgs universitet, Inst för kemi | |