Corporate Social Responsibility och bankverksamhet Framtagandet av en modell för en banks CSR-arbete
Abstract
Banker utgör en kritisk och viktig del av samhället, parallellt med detta diskuteras
företags roll och ansvar i samhället idag i stor omfattning. Debatten är inte ny och har
under en längre tid diskuterats i den akademiska litteraturen och det mediala rummet.
I dessa sammanhang nämns ofta begreppet corporate social responsibility (CSR).
Begreppet är omdiskuterat och det råder ingen konsensus kring exempelvis
definitioner av begreppet. Det kan göra det luddigt att arbeta med dessa frågor och
oklart vad det innebär.
Författarnas syfte med denna studie är att presentera en modell vilken kan ligga som
grund för en bank som vill integrera CSR i sina affärsprocesser. Författarna
åstadkommer detta genom extensiva litteraturstudier och en mindre empirisk
insamling där både svenska storbanker och en mindre nischbank studeras.
Tillvägagångssättet gör att modellen har god teoretisk förankring och kan användas av
en bank som vill integrera CSR i sina affärsprocesser. Modellen utgår från tre
ansvarsområden; ett juridiskt, ett ekonomiskt och ett etiskt. Dessa tre områden formar
sedan ett venndiagram vilket banken kan placera in sina aktiviteter inom och på det
sättet utvärdera sitt CSR-arbete. Genom att utgå från tre ansvarsområden kan
komplexiteten i CSR-begreppet hanteras och det blir tydligt under vilka villkor en
CSR-bank arbetar.
Författarna menar vidare att den centrala punkten för att en bank ska ta corporate
social responsibility är transparensen i redovisningen vilket möjliggör för bankens
intressenter att fälla omdömen gällande bankens etiska, juridiska och ekonomiska
ansvarstagande.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2008-12-12Author
Calderon, Martin
Heijbel, Leo
Lindqvist, Simon
Series/Report no.
Industriell och finansiell ekonomi
07/08:43
Language
swe