• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Corporate Social Responsibility och bankverksamhet Framtagandet av en modell för en banks CSR-arbete

Abstract
Banker utgör en kritisk och viktig del av samhället, parallellt med detta diskuteras företags roll och ansvar i samhället idag i stor omfattning. Debatten är inte ny och har under en längre tid diskuterats i den akademiska litteraturen och det mediala rummet. I dessa sammanhang nämns ofta begreppet corporate social responsibility (CSR). Begreppet är omdiskuterat och det råder ingen konsensus kring exempelvis definitioner av begreppet. Det kan göra det luddigt att arbeta med dessa frågor och oklart vad det innebär. Författarnas syfte med denna studie är att presentera en modell vilken kan ligga som grund för en bank som vill integrera CSR i sina affärsprocesser. Författarna åstadkommer detta genom extensiva litteraturstudier och en mindre empirisk insamling där både svenska storbanker och en mindre nischbank studeras. Tillvägagångssättet gör att modellen har god teoretisk förankring och kan användas av en bank som vill integrera CSR i sina affärsprocesser. Modellen utgår från tre ansvarsområden; ett juridiskt, ett ekonomiskt och ett etiskt. Dessa tre områden formar sedan ett venndiagram vilket banken kan placera in sina aktiviteter inom och på det sättet utvärdera sitt CSR-arbete. Genom att utgå från tre ansvarsområden kan komplexiteten i CSR-begreppet hanteras och det blir tydligt under vilka villkor en CSR-bank arbetar. Författarna menar vidare att den centrala punkten för att en bank ska ta corporate social responsibility är transparensen i redovisningen vilket möjliggör för bankens intressenter att fälla omdömen gällande bankens etiska, juridiska och ekonomiska ansvarstagande.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/18859
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_18859_1.pdf (1.876Mb)
Date
2008-12-12
Author
Calderon, Martin
Heijbel, Leo
Lindqvist, Simon
Series/Report no.
Industriell och finansiell ekonomi
07/08:43
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV