• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Det vore nog förmätet att säga att vi bara samarbetar” - En kvalitativ studie om rektorers upplevelser av kontakten mellan skola och socialtjänst.

Abstract
Syftet med studien är att undersöka hur rektorerna talar om och beskriver kontakten med social-tjänsten, samt lyfta fram viktiga faktorer som rektorerna anser som hindrande respektive underlät-tande för samverkan. Ambitionen är även att undersöka rektorernas upplevelse av professionella gränser mellan skola och socialtjänst. Utifrån detta har tre frågeställningar formulerats. Vad talar rektorerna om när de beskriver kontakten med socialtjänsten? Vilka faktorer anser rektorerna vara främjande, respektive hindrande för samverkan? Hur upplever rektorerna att professionella gränser och ansvarsområden upprätthålls mellan skola och socialtjänst? Studien har en kvalitativ ansats där empirin består av sex intervjuer med rektorer från olika skolor runt om i Göteborg, alla med erfarenheter kring samverkansarbete med socialtjänsten. De teore-tiska perspektiv som använts för att analysera det insamlade och bearbetade materialet är olika teorier om samverkan, samt teorier och begrepp ur professionsforskningen. I analysen har vi även använt oss av lagar och tidigare forskning som är relevanta för vårt valda ämne. Våra resultat visar bland annat på att rektorerna talar om och beskriver kontakten med socialtjänsten ur ett samverkansperspektiv. I resultatet framkommer även att samverkan mellan skola och socialtjänst är beroende av faktorer som bland annat kommunikation, personlighet och sekretess. Sekretessen styr informationsutbytet mellan verksamheterna. Rektorerna saknade ofta återkoppling från socialtjänsten och sekretessen upplevs som ett hinder i samverkan, även om samtliga rektorer framhäver att det inte borde vara det. Kommu-nikation visade sig central för att få kunskap och förståelse för socialtjänstens arbete, samt fungerar som en gränsmarkör mellan professionerna.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/18991
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
gupea_2077_18991_1.pdf (264.8Kb)
Date
2009-01-12
Author
Ådahl, Maria
Lindelöf, Malin
Keywords
Socialtjänst
Skola
Samverkan
Gränser
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV