Visa enkel post

dc.contributor.authorÅdahl, Maria
dc.contributor.authorLindelöf, Malin
dc.date.accessioned2009-01-12T14:59:20Z
dc.date.available2009-01-12T14:59:20Z
dc.date.issued2009-01-12T14:59:20Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18991
dc.description.abstractSyftet med studien är att undersöka hur rektorerna talar om och beskriver kontakten med social-tjänsten, samt lyfta fram viktiga faktorer som rektorerna anser som hindrande respektive underlät-tande för samverkan. Ambitionen är även att undersöka rektorernas upplevelse av professionella gränser mellan skola och socialtjänst. Utifrån detta har tre frågeställningar formulerats. Vad talar rektorerna om när de beskriver kontakten med socialtjänsten? Vilka faktorer anser rektorerna vara främjande, respektive hindrande för samverkan? Hur upplever rektorerna att professionella gränser och ansvarsområden upprätthålls mellan skola och socialtjänst? Studien har en kvalitativ ansats där empirin består av sex intervjuer med rektorer från olika skolor runt om i Göteborg, alla med erfarenheter kring samverkansarbete med socialtjänsten. De teore-tiska perspektiv som använts för att analysera det insamlade och bearbetade materialet är olika teorier om samverkan, samt teorier och begrepp ur professionsforskningen. I analysen har vi även använt oss av lagar och tidigare forskning som är relevanta för vårt valda ämne. Våra resultat visar bland annat på att rektorerna talar om och beskriver kontakten med socialtjänsten ur ett samverkansperspektiv. I resultatet framkommer även att samverkan mellan skola och socialtjänst är beroende av faktorer som bland annat kommunikation, personlighet och sekretess. Sekretessen styr informationsutbytet mellan verksamheterna. Rektorerna saknade ofta återkoppling från socialtjänsten och sekretessen upplevs som ett hinder i samverkan, även om samtliga rektorer framhäver att det inte borde vara det. Kommu-nikation visade sig central för att få kunskap och förståelse för socialtjänstens arbete, samt fungerar som en gränsmarkör mellan professionerna.en
dc.language.isosween
dc.subjectSocialtjänsten
dc.subjectSkolaen
dc.subjectSamverkanen
dc.subjectGränseren
dc.title”Det vore nog förmätet att säga att vi bara samarbetar” - En kvalitativ studie om rektorers upplevelser av kontakten mellan skola och socialtjänst.en
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post