dc.contributor.author | Martinsson, Ulf | |
dc.date.accessioned | 2009-01-14T14:35:19Z | |
dc.date.available | 2009-01-14T14:35:19Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/19020 | |
dc.description.abstract | Den samlade bilden av resultaten ger ett starkt belägg för att film är ett relevant arbetsredskap i svenska som andraspråk. Detta stöds också av att eleverna i undersökningen har vanor som på ett tydligt sätt stödjer detta medieformat. Resultatet visar också på att modersmålet har en stor betydelse för elevernas identitet, och att normen är att prata modersmålet i hemmamiljö utan att detta är utsatt för någon större förhandling gentemot svenska språket. Svenskan spelar å andra sidan en slags instrumentell funktion, exempelvis för att lyckas i arbetslivet, och detta visar eleverna stor medvetenhet om. Resultatet visar också på att det finns ett samband mellan elevernas språkliga förmåga och deras självkänsla, och de är i samband med detta beredda att försvara sin rätt till modersmålsundervisning hårt. Eleverna visar överlag gott självförtroende både när det gäller modersmålet och svenskan. Slutligen visar undersökningen att eleverna inte ser Sverige som sin kulturella hemvist. Dock finns det en nyans i detta, vilken är att eleverna i sin identitet känner sig främmande för begreppet svensk, men inte inför landet Sverige. Detta tyder på att de har en slags vardagsrealistisk syn där eleverna ofta ser två länder som sitt hem, utan att för den skull ha dubbla identiteter. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | Svenska som andraspråk | en |
dc.subject | identitet | en |
dc.subject | film | en |
dc.title | Svenska som andraspråk, identitet och filmen Ett öga rött – hur går det ihop? | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |