Visa enkel post

dc.contributor.authorPalm, Emelie
dc.date.accessioned2009-01-15T12:44:47Z
dc.date.available2009-01-15T12:44:47Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19030
dc.description.abstractSyftet med studien var att ta reda på hur nyanlända elever utvecklar ett funktionellt andraspråk i en förberedelseklass. Jag ville veta hur lång tid andraspråkseleverna normalt stannar i förberedelseklassen och vilken bedömning pedagogerna gör gällande elevernas språkkunskaper inför utslussningen till vanlig klass. Studien genomfördes utifrån en kvalitativ forskningsmetod, genom intervjuer med pedagoger som arbetar i förberedelseklass och intervjuerna spelades in på band. Syftet var att undersöka vilka undervisningsmetoder som förekommer i förberedelseklasser och som är mest språkutvecklande för andraspråkselever. Resultatet visar att pedagogerna använder liknande undervisningsmetoder vid startperioden för språkinlärningen. Men hur eleverna arbetar med övningsuppgifterna skiljer sig mellan skolorna. Pedagogerna med längst erfarenhet utformade undervisningen mot individuella uppgifter och enskilt arbete, till skillnad från pedagogerna med minst arbetslivserfarenhet vars undervisning påminner om ett dialogiskt klassrum som fokuserar på ett socialt samspel mellan läraren och eleverna.en
dc.language.isosween
dc.subjectFörberedelseklassen
dc.subjectandraspråkseleveren
dc.subjectundervisningsmetoderen
dc.subjectspråkinlärningen
dc.titleSpråkutvecklande undervisning i förberedelseklassen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post