Show simple item record

dc.contributor.authorMedina Henríquez, Mónica
dc.date.accessioned2009-01-15T13:50:33Z
dc.date.available2009-01-15T13:50:33Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19067
dc.description.abstractBakgrund: Jag har valt att skriva och undersöka om hur modersmålsundervisning kan påverka flerspråkiga elevers språkutveckling och skolframgång. Mitt val av ämne har huvudsakligen påverkats av eget intresse men också av den aktuella debatten om modersmålsundervisning vara eller icke vara. Syfte: Syftet med detta examensarbete är att undersöka om modersmålsundervisning kan ha ett positivt eller negativt inflytande på olika grundskoleelevers skolgång och framgång. Metod: För att få svar på arbetets frågeställning har jag valt att använda en kvalitativ metod. Med litteraturgenomgången lyfter jag fram teorier och forskning inom flerspråkighet. Inom den empiriska undersökningen använder jag kvalitativa intervjuer och frågeformulär. Med inspelningar av dessa intervjuer och insamling av olika data från elevernas skolresultat gör jag en analys. Antal informanter som deltar i studien är 11. Dessa delas in i två åldersrelaterade elevgrupper. Resultat/Slutsats: Jag har kommit fram till att modersmålet är av stort värde för de flerspråkiga eleverna för deras identitetsskapande och kognitiva utveckling men också att minoritetsspråken är en tillgång för samhället. I studiens resultat framkommer att både elever som har deltagit i modersmålsundervisning och elever som inte har deltagit klarar sig bra i skolan. Det finns dock två fall bland eleverna i studien med modersmålsundervisning som inte klarar sig bra i skolan. Bakgrundsfaktorer som tid i landet, språk- och kulturavstånd, ålder och tidigare skolgång samt, skolans organisation och lärarnas utbildning och arbetssätt är dock viktiga att uppmärksamma.en
dc.language.isosween
dc.titleModersmålsundervisningens betydelse och effekter Flerspråkiga grundskoleelevers attityder och studieresultaten
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record