• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hästtjejer - en studie om stallet som identitetsutvecklande arena.

Sammanfattning
Ridning är Sveriges näst största sport, bara fotbollen är större. För många tjejer är stallet mer än en plats där själva sporten utövas. Stallet blir till en slags fritidsgård där nästan all ledig tid spenderas, även om själva ridaktiviteten ibland utförs endast en gång per vecka. Vad stallvistelsen betyder för tjejernas identitetsutveckling vet vi inte särskilt mycket om. Syftet med undersökningen är att ta reda på hur tiden i stallet påverkar tjejerna i deras identitetsutveckling. Studien genomfördes med en kvalitativ metod. Empirin består av 10 halvstrukturerade intervjuer med tjejer som är i stallet minst tre gånger i veckan, och är 15-17 år gamla. Teoriansatsen har i huvudsak ett salutogenetiskt synsätt, vilket kompletteras med teorier rörande identitet, genus och makt (empowerment). Huvudresultatet av studien visar att tjejerna som deltog i undersökningen överlag har en hög känsla av sammanhang. Stallet är en arena där gemenskapen och hästen står i fokus. Tjejerna är medvetna om hur de ska göra för att påverka ridklubben, och gör det också i hög grad. Hästar som intresse tar mycket tid, och flera av informanterna är ambivalenta till hur hästintresset ska prioriteras i framtiden. I stallet får utseende stå tillbaka för andra egenskaper. Här blir inte tjejerna studerade, eller studerar varandra, efter kläder, smink, frisyr, smycken, figur och ”kvinnligt” agerande. Paradoxalt nog värdesätts snara-re typiskt ”manligt” agerande, dvs. aktivitet istället för passivitet. Killarna nedvärderar ridning och hästar som sport, i ett försök att reglera tjejerna till ett önskvärt feminint beteende, där tjejerna är mindre självständiga och mer observatörer till killarnas aktivi-teter. Slutsatsen är att försöken misslyckas, och gruppen ”hästtjejer” skapar istället en egen identitet. Jag benämner den som stallidentitet. En positiv identitetsutveckling står då som motvikt till den negativa identitet killar försöker att ge hästtjejerna.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19068
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
Fil(er)
gupea_2077_19068_1.pdf (254.2Kb)
Datum
2009-01-15
Författare
Bjereld, Ylva
Nyckelord
Hästtjejer
identitet
identitetsutveckling
KASAM
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV