dc.contributor.author | Hildeberg, Sofia | |
dc.date.accessioned | 2009-01-15T13:53:36Z | |
dc.date.available | 2009-01-15T13:53:36Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/19069 | |
dc.description.abstract | av C-kursen, vad de bedömer och vilka bedömningsmetoder de använder sig av. Bedömningen jämförs med kursplanens mål och betygskriterier. Dessutom reflekterar jag över vilka skillnader i bedömning som finns mellan olika lärare. För att få flera aspekter på bedömningen har jag gjort kvalitativa intervjuer med fem sfi-lärare på fyra olika orter.
Studien visar att alla informanter försöker finna stöd i kursplanen i sin bedömning men att två informanter explicit nämner att de upplever kursplanen som otydlig. Samma två lärare arbetar också på de två orter där man utvecklat egna C-prov som till formen påminner om de nationella proven. Alla informanter fokuserar i sin undervisning mer eller mindre på muntlig kommunikation även om skriftlig förmåga samt läs- och hörförståelse förstås också ingår i undervisningen och bedöms. Samtliga informanter lyfter också fram förmågan att kunna följa skriftliga instruktioner. Bedömningarna görs utifrån kontinuerliga observationer som ofta är odokumenterade samt dokumenterade provresultat. Alla lärare som har möjlighet nämner att de samarbetar med sina respektive kollegor vid slutbedömning av en deltagare. Lärarna på tre av de fyra orterna använder sig på olika sätt av de nationella proven för D-kurs även i C-kursen, vilket skulle kunna tolkas som ett sökande efter riktlinjer. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | SFI | en |
dc.subject | bedömning | en |
dc.subject | C-kurs | en |
dc.title | SFI-Lärares bedömning av deltagare i C-kurs | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |