Visa enkel post

dc.contributor.authorHildeberg, Sofia
dc.date.accessioned2009-01-15T13:53:36Z
dc.date.available2009-01-15T13:53:36Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19069
dc.description.abstractav C-kursen, vad de bedömer och vilka bedömningsmetoder de använder sig av. Bedömningen jämförs med kursplanens mål och betygskriterier. Dessutom reflekterar jag över vilka skillnader i bedömning som finns mellan olika lärare. För att få flera aspekter på bedömningen har jag gjort kvalitativa intervjuer med fem sfi-lärare på fyra olika orter. Studien visar att alla informanter försöker finna stöd i kursplanen i sin bedömning men att två informanter explicit nämner att de upplever kursplanen som otydlig. Samma två lärare arbetar också på de två orter där man utvecklat egna C-prov som till formen påminner om de nationella proven. Alla informanter fokuserar i sin undervisning mer eller mindre på muntlig kommunikation även om skriftlig förmåga samt läs- och hörförståelse förstås också ingår i undervisningen och bedöms. Samtliga informanter lyfter också fram förmågan att kunna följa skriftliga instruktioner. Bedömningarna görs utifrån kontinuerliga observationer som ofta är odokumenterade samt dokumenterade provresultat. Alla lärare som har möjlighet nämner att de samarbetar med sina respektive kollegor vid slutbedömning av en deltagare. Lärarna på tre av de fyra orterna använder sig på olika sätt av de nationella proven för D-kurs även i C-kursen, vilket skulle kunna tolkas som ett sökande efter riktlinjer.en
dc.language.isosween
dc.subjectSFIen
dc.subjectbedömningen
dc.subjectC-kursen
dc.titleSFI-Lärares bedömning av deltagare i C-kursen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post