• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • C-uppsatser (- 2009)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • C-uppsatser (- 2009)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Patientundervisning. Vad ska sjuksköterskan ta hänsyn till?

Sammanfattning
I sjuksköterskans yrkesroll är patientundervisning en stor del av arbetet och enligt hälso- och sjukvårdslagen är man som sjuksköterska ålagd att informera och undervisa patienterna. Patientundervisningen är oftast integrerad i det dagliga arbetet och sker ofta omedvetet. I litteraturen påtalas att det finns bristande kunskaper i pedagogik och att sjukvårdspersonalen behöver undervisning om hur patientundervisning ska ges på ett optimalt sätt. Det är viktigt att man vid patientundervisning utgår ifrån patientens förutsättningar och individuella behov. Jean Watson anser att man måste ta hänsyn till hela individen och att det traditionella naturvetenskapliga synsättet inte räcker till i mötet med patienten. Syftet med denna litteraturstudie var att belysa vad sjuksköterskan ska tänka på och ta hänsyn till för att tillgodose patienternas individuella inlärnings- och kunskapsbehov i samband med patientundervisning. Resultatet i vår litteraturstudie baseras på tio vetenskapliga artiklar som handlar om patientundervisning ur ett patientperspektiv. Resultatet visade att patienterna ofta önskar väl planerad och strukturerad undervisning av personal med goda kunskaper. Det är viktigt att utgå ifrån patientens önskemål och behov. Genom ökad kunskap hos patienterna kan stress och oro minska och patienterna kan få en högre livskvalitet. De tre didaktiska begreppen för lärande, vad, hur och varför tycker vi bör genomsyra patientundervisningen och speciellt varför. När man vet orsaken är det lättare för patienten att förstå och bli mer motiverad att följa råd och den undervisning som ges.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19071
Samlingar
  • C-uppsatser (- 2009)
Fil(er)
gupea_2077_19071_1.pdf (106.8Kb)
Datum
2009-01-15
Författare
Almqvist, Christina
Nilsson, Maria
Nyckelord
Patientundervisning
Omvårdnad
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV