dc.contributor.author | Almqvist, Christina | |
dc.contributor.author | Nilsson, Maria | |
dc.date.accessioned | 2009-01-15T14:25:41Z | |
dc.date.available | 2009-01-15T14:25:41Z | |
dc.date.issued | 2009-01-15T14:25:41Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/19071 | |
dc.description.abstract | I sjuksköterskans yrkesroll är patientundervisning en stor del av arbetet och enligt
hälso- och sjukvårdslagen är man som sjuksköterska ålagd att informera och
undervisa patienterna. Patientundervisningen är oftast integrerad i det dagliga arbetet
och sker ofta omedvetet. I litteraturen påtalas att det finns bristande kunskaper i
pedagogik och att sjukvårdspersonalen behöver undervisning om hur
patientundervisning ska ges på ett optimalt sätt. Det är viktigt att man vid
patientundervisning utgår ifrån patientens förutsättningar och individuella behov. Jean
Watson anser att man måste ta hänsyn till hela individen och att det traditionella
naturvetenskapliga synsättet inte räcker till i mötet med patienten.
Syftet med denna litteraturstudie var att belysa vad sjuksköterskan ska tänka på och ta
hänsyn till för att tillgodose patienternas individuella inlärnings- och kunskapsbehov i
samband med patientundervisning. Resultatet i vår litteraturstudie baseras på tio
vetenskapliga artiklar som handlar om patientundervisning ur ett patientperspektiv.
Resultatet visade att patienterna ofta önskar väl planerad och strukturerad
undervisning av personal med goda kunskaper. Det är viktigt att utgå ifrån patientens
önskemål och behov. Genom ökad kunskap hos patienterna kan stress och oro minska
och patienterna kan få en högre livskvalitet.
De tre didaktiska begreppen för lärande, vad, hur och varför tycker vi bör genomsyra
patientundervisningen och speciellt varför. När man vet orsaken är det lättare för
patienten att förstå och bli mer motiverad att följa råd och den undervisning som ges. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | Patientundervisning | en |
dc.subject | Omvårdnad | en |
dc.title | Patientundervisning. Vad ska sjuksköterskan ta hänsyn till? | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | C | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institute of Health and Care Sciences | eng |
dc.type.degree | Student essay | eng |