Andraspråkselevers inställning till sina språk i relation till modersmålets status
Abstract
Undersökningen som presenteras i denna uppsats har genomförts i syfte att utröna vilken status elever med ett annat modersmål än svenska upplever att deras modersmål har, samt om denna upplevda status har något samband med elevens inställning till det egna modersmålet och till svenskan. En enkätundersökning med 110 elever samt fyra kvalita-tiva intervjuer ligger till grund för de resultat som presenteras.
Undersökningen visar att elevernas upplevelse av modersmålets status är högst varierande. Det finns ett tydligt samband mellan upplevelsen av modersmålets status och elevens inställning till modersmålet. De elever som anser att deras modersmål har hög status har generellt en mer positiv inställning till sitt modersmål än de elever som upplever att det har låg status. Undersökningen visade inte på något signifikant samband mellan modersmålets status och elevens inställning till svenskan. Detta kan eventuellt bero på den dåliga spridningen på svaren då samtliga elever hade en mycket positiv inställning till svenskan.
Undersökningen visar också att det sätt på vilket lärarna förhåller sig till elevens modersmål har ett samband med elevens upplevelse av modersmålets status. De elever som upplever att lärarna är medvetna om deras kunskaper i modersmålet och ser dessa som en tillgång som bör utvecklas har generellt en bättre inställning till både modersmålet och svenskan än de elever som inte upplever detsamma.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2007Author
Svensson, Jenny
Keywords
Modersmål
andraspråk
status
Language
swe