dc.contributor.author | Kallin, Johanna | |
dc.date.accessioned | 2009-01-19T16:09:09Z | |
dc.date.available | 2009-01-19T16:09:09Z | |
dc.date.issued | 2009-01-19T16:09:09Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/19122 | |
dc.description | Genom att bejaka slumpen kan man upptäcka nya
platser, nya riktningar och ny form. Både röntgen
och penicillinet är resultat av slumpen.
I vardagen kan slumpen se till att du möter en
gammal vän på ett oväntat ställe.
I mitt examensarbete har jag strävat efter att
slumpen ska bli en del utav designprocessen.
Det finns en fascination över det som är annorlunda
och unikt. Produkter med fel har en tendens
till att ha mer karaktär och personlighet i
jämförelse med det perfekta. Vi lever i en värld
omgivna av massproduktion, där allt är väldigt
planerat och där lite utrymme har lämnats åt
överraskningar. Jag menar att vi behöver saker
omkring oss som inte är perfekta.
Industriell produktion är mestadels till för
att producera förutsägbara produkter. Mitt
examensarbete handlar om att utmana det här
och påverka produktionen till att bli mindre
förutsägbar. Genom att låta slumpen bli en del
av tryckproduktionen, vill jag skapa unika och
oväntade grafi ska produkter.
Resultatet av mitt examensarbete är en serie
unika affischer, offset tryckta från samma original.
Jag växlade ordning på färgplåtarna och
tryckte flera gånger på samma ark för att tillåta
det som inte får hända att få hända. | |
dc.description.abstract | With a random approach you can discover new
places, new directions and new form; both X-rays
and penicillin are a result of this. In everyday
life, such randomness could fi nd you meeting old
friends in unexpected places.
In my exam project I have attempted to make
this random element central to the design process.
There is a certain fascination in the unusual
and unique; products with mistakes tend to have
far more character and personality than those
that are perfect. I believe we need this imperfect
character when living in a world surrounded
by mass-production, where over-planning leaves
little room for surprise. Industrial production
is structured to manufacture mostly predictable
products; my exam project is about challenging
this and forcing production to become less
predictable. In allowing random occurrence at
the final point of production, I hope to create
unique and unexpected items.
The result of my project is a series of individual
posters, offset-printed from the same
artwork. I had the colour plates interchanged
randomly and printed several times on the same
paper, allowing what is not supposed to happen
to happen. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.relation.ispartofseries | DM 2008 | |
dc.title | Det som inte får hända får hända | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | FineArt | |
dc.type.uppsok | D | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/HDK - Högskolan för design och konsthantverk | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/HDK - School of Design and Crafts | eng |
dc.type.degree | Student essay | |