• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hon är inte adhd, hon är min syster - En kvalitativ studie om upplevelser av att växa upp med ett syskon med adhd

Sammanfattning
Syfte: Att undersöka hur det kan vara att växa upp med en bror eller syster med diagnosen adhd, hur livssituationen/syskonskapet hanterats, samt hur de har påverkats och hur det eventuellt fortsätter att påverka dem i vuxenlivet. Syftet var även att undersöka syskonens upplevelser och behov av socialt stöd under uppväxten. Frågeställningar: • Vilka upplevelser finns hos personer som vuxit upp med ett syskon med adhd? • Hur upplever syskon att de har påverkats av att växa upp med en bror eller syster med adhd? • Hur har syskonskapet hanterats? • I vilken utsträckning finns det behov av socialt stöd under uppväxten för syskon till barn med adhd? Metod: Studien är kvalitativ och bygger på intervjuer med åtta personer som vuxit upp med ett eller flera syskon med diagnosen adhd. Intervjupersonerna består av både kvinnor och män i åldrarna 17- 29 år. Resultat: Resultatet visade att samtliga syskon upplevt att syskonrelationen och familjesituationen innehållit mycket bråk som enligt intervjupersonerna var mer än vanligt syskonbråk. Samtliga intervjupersoner ansåg att det fått ta ett stort ansvar under uppväxten. Detta har upplevts som både positivt och negativt. Det har gjort dem ansvarsfulla men några kände även att det lagts för mycket ansvar på dem och detta alldeles för tidigt i relation till deras dåvarande ålder. Studien kunde påvisa en koppling mellan kommunikationen inom familjen och upplevelsen av att ha vuxit upp med ett syskon med adhd. De intervjupersoner som ansåg att kommunikationen inom familjen varit god och öppen beskrev upplevelser och erfarenheter av syskonskapet som mer positivt än de intervjupersoner som ansåg att kommunikationen inom familjen varit bristfällig.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19138
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
Fil(er)
gupea_2077_19138_1.pdf (250.4Kb)
Datum
2009-01-21
Författare
Stephansson, Karin
Schelin, Robert
Nyckelord
Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (adhd)
syskon
coping
socialt stöd
systemteori
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV