• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Så länge som vi är överens så är bemötandet bra - En kvalitativ studie om hemlösa personers upplevelser av kontakten med socialtjänsten och frivilligorganisationer

Sammanfattning
Syftet med vår studie är att se hur ett antal hemlösa personer i Göteborg upplever och diskuterar kring sin livssituation med hänsyn till sina behov utifrån de insatser och stöd som erbjuds av socialtjänsten och frivilligorganisationer. För att uppnå vårt syfte har vi använt oss av följande frågeställningar. Hur upplever personer som är hemlösa bemötandet från socialtjänsten och frivilligorganisationer? I vilken utsträckning anser hemlösa personer att de får sina individuella behov tillgodosedda utifrån sin livssituation? Hur ser hemlösa personer på sin situation utifrån sin makt i förhållande till socialtjänstens och frivilligorganisationers makt? Hur ser hemlösa personer på det sociala stödets utformning utifrån socialtjänstens och frivilligorganisationernas ställda krav? Vi har använt oss av kvalitativa forskningsintervjuer. Våra intervjupersoner är personer som är hemlösa och personal från frivillighetsorganisationer som arbetar med hemlöshetsfrågor. Vi har analyserat vårt material utifrån empowerment, maktperspektiv samt begreppet bemötande. Resultaten som vi har fått fram i vår studie är att bemötandet från socialtjänsten har upplevts som både positivt och negativt men upplevelser av negativt bemötande har dominerat. Det har också framkommit att hjälpinsatserna inte är individanpassade i den utsträckning de hemlösa önskar. Våra informanter efterfrågar en större flexibilitet gällande beviljade insatser och krav knutna till dessa. Somliga beslut som fattas uppfattas som ologiska då de inte får en tillfredsställande förklaring till socialtjänstens agerande. Ett fenomen som vi upptäckt innebär att socialsekreterare använder brukarens idé till förändring men gör om den till sin egen innan den används. Vi kallar fenomenet idéstöld. Kraven från socialtjänsten och frivilligorganisationerna ansågs över lag acceptabla, men vi fann en tendens att krav kopplade till eget boende ansågs för höga. Våra informanter visade dock på olika typer av strategier för att erhålla makt över sin egen situation. Socialsekreterarnas makt tar dock i många fall överhanden.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19146
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
Fil(er)
gupea_2077_19146_1.pdf (280.8Kb)
Datum
2009-01-21
Författare
Blomqvist, Sofia
El Hadi, Magda
Karlsson, Karina
Nyckelord
hemlöshet
bemötande
empowerment
makt
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV