Adjektiv är sånt man är. En studie av adjektivbruk i gymnasieelevers textproduktion
Abstract
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur och i vilken mån gymnasieelever använder adjektiv i sin skriftliga produktion. Huvud- syftet är att utröna om det finns några tydliga kopplingar mellan specifika drag i adjektivbruket och texters betyg, samt om det finns några tydliga könsrelaterade skillnader i användningen av adjektiv.
Studiematerialet utgörs av 145 texter skrivna av gymnasieelever från Stockholm, Göteborg och Malmö inom ramen för de nationella proven i Svenska B eller motsvarande för Svenska som andraspråk. Under- sökningen består av en övergripande studie av materialet i sin helhet samt en närstudie av ett mindre antal texter, och utförs med hjälp av grammatiska och stilistiska verktyg.
Studien tyder på att det finns ett visst samband mellan hög adjektiv- täthet och höga betyg, och fynden visar också på tydliga skillnader vad gäller språklig variation, stilnivå och intensionsdjup i elevtexter med höga respektive låga betyg. Vad gäller könsspecifika skillnader använder pojkarna en något större andel adjektiv än flickorna. Flickorna använder sig emellertid av fler fristående adjektiv, medan pojkarnas adjektiv i större utsträckning är beroende av informationsflödet i texterna.
Uppsatsen avslutas med en diskussion om undersökningsfyndens pedagogiska relevans, samt betydelsen av stilistisk medvetenhet och kunskap för elevers övergripande skrivförmåga.
Degree
Student essay