Show simple item record

dc.contributor.authorBergstrand, Cecilia
dc.date.accessioned2009-01-28T10:40:50Z
dc.date.available2009-01-28T10:40:50Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19240
dc.description.abstractUngdomars språkbruk är ständigt i opposition mot vuxenvärlden. Vuxna har i alla tider förfasat sig över ungdomars språk och i dagens debatt finns uppfattningar om att bruket av grova skällsord, framförallt de av sexuell art, ökar bland ungdomar. Att undersöka ungdomars språk, t.ex. skällsordsbruket, kan vara ett sätt att se nya normer och värderingar växa fram. Syftet med denna undersökning är att undersöka hur flickor på gymnasiet uppfattar och använder skällsord för att jämföra hur deras bruk ser ut jämfört med det de upplever som vanligt bland ungdomar. Syftet har också varit att undersöka om flerspråkighet påverkar uppfattningar om och bruk av skällsord. I detta ändamål har en enkätundersökning genomförts bland 38 flickor, 22 enspråkiga och 16 flerspråkiga, på ett gymnasium i Göteborg. Av undersökningen framgår att flickorna är mildare i sitt skällsordsbruk än vad de upplever som vanligt på skolan. Sexuella skällsord, t.ex. hora, fick störst antal belägg vid frågan vad som var vanligast på skolan medan skällsord som ifrågasätter intelligens, t.ex. idiot, fick flest belägg då flickorna blev tillfrågade om sitt egna skällsordsbruk. Det framkom också att sexuella skällsord är de som upplevs som mest kränkande av flickorna. Flerspråkiga flickor angav i undersökningen mildare skällsordsexempel och verkade vara mer restriktiva överlag i sina uppfattningar om skällsord. Som framtida lärare var ett av mina syften med undersökningen också att undersöka hur vuxna i skolan bör agera och hantera skällsordsbruk bland ungdomar då det förekommer. Utifrån undersökningens resultat har jag kommit till slutsatsen att vuxna i skolan bör agera mot skällsord och diskutera dessa med eleverna. Fokus bör ligga på sexuella skällsord som visat sig vara mycket vanliga och upplevs i många fall som kränkande. Dock bör även andra skällsord, t.ex. ord som ifrågasätter intelligens och kropps- och utseendeförknippade ord, diskuteras då även dessa angetts sårande av flera informanter i undersökningen.en
dc.language.isosween
dc.titleOss horor emellan? – en undersökning av gymnasieflickors bruk av och uppfattningar om skällsorden
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record