Åsikter, erfarenheter och iakttagelser Kvantitativa betygsgrundande dimensioner i recensioner skrivna i år 3 på gymnasiet
Abstract
I denna uppsats undersöker jag recensionen som genre och skoluppgift. Uppnår eleverna målet att kunna uttrycka åsikter, erfarenheter och iakttagelser i skrift i enighet med kursplanen för svenska A? Min hypotes har varit att om eleven har med dessa tre dimensioner i sina recensioner har eleven fått ett högre betyg på sin skrivna uppgift. Det jag har kommit fram till efter undersökningen är att 7 av 28 recensioner saknade dimensionen erfarenheter. Ingen av dessa recensioner har fått betyget MVG. I 21 recensioner återfinns åsikter, erfarenheter och iakttagelser men fem av recensionerna har ändå fått betyget G vilket betyder att man inte med nödvändighet får ett högre betyg för att denna typ av reflektioner finns med. Recensionsuppgiften är viktig både för att eleverna ska lära sig reflektera och lära sig värdera andras arbete, och för att eleverna ska lära sig refereratteknik. Jag lyfter fram åsikter, iakttagelser och erfarenheter i elevers recensioner och i slutdiskussionen problematiserar jag kring min undersökning.
Degree
Student essay