Show simple item record

dc.contributor.authorLeijon, Malin
dc.date.accessioned2009-01-28T13:19:35Z
dc.date.available2009-01-28T13:19:35Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19269
dc.description.abstractUtifrån inspelningar av samtal mellan elever i grundskolans år åtta, analyseras dominansstrukturer mellan samtalsdeltagarna från tre olika aspekter, kvantitativt, innehållsligt och interaktionellt. Inspelningarna innehåller också en del med en samtalsledare, för att kunna jämföra eventuella skillnader i samtalsstrukturen med och utan samtalsledare i gruppen. Materialet som ligger till grund för undersökningen är inspelningarna av dessa samtal. Den kvantitativa dominansen handlar om hur mycket varje elev talar under samtalets gång, hur många ord och turer de använder sig av. Den innehållsliga dominansen behandlar vem som tar initiativ till nya ämnen i samtalet och på det sättet skapar sig en dominans. Slutligen hanterar den interaktionella dominansen vem som styr samtalet genom handlingar som till exempel frågor som kan ge svar som styr samtalet åt ett håll. Resultatet visar att eleverna har olika roller i olika sammanhang. Delarna utan samtalsledare visar att några deltagare dominerar samtalsrummet, medan delarna med samtalsledare visar att andra deltagare kliver fram och dominerar. Avslutningsvis sammanfattas undersökningens resultat och det förs också en diskussion kring frågan varför resultatet ser ut som det gör.en
dc.language.isosween
dc.titleSå kan det låta. En samtalsanalys, med fokus på dominans, mellan elever i skolår åtta.en
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record