• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det strategiska värdet av Value Creation Model (VCM) - nya insikter om VCMs strategiska tillämpberhet

Abstract
Bakgrund och problem: VCM är i teorin ett föredömligt verktyg för att besvara frågan om hur väl ett företags verksamhet och erbjudande ligger i linje med marknadens förväntningar och krav. Modellen introducerar ett nytt begrepp – intäktsmultiplikatorn – men frågan om VCMs strategiska tillämpbarhet kan anses vara utredd endast i begränsad omfattning. Föreliggande studie ämnar därför svara på följande problemfrågeställning: Vilka strategiska insikter kan VCM ge upphov till i företagsstrategiskt arbete? Syfte: Studien syftar till att fylla den existerande bristen på kunskap om VCMs strategiska bidrag genom att undersöka vilka strategiska insikter modellen ger upphov till. Metod: Efter fullbordad VCM-undersökning av ett fallföretag har resultatet och de strategiska insikter som det gett upphov till kartlagts. Efter intervjuer med beslutsfattare inom fallföretagets organisation har identifierade insikter ställts mot studiens referensram, uppbyggd av akademisk litteratur inom företagsstrategi. Utöver detta har VCMs unika bidrag identifierats genom en litteraturstudie. Resultat och slutsatser: VCM bidrar med strategiska insikter i strategiprocessens alla faser (strategisk analys, strategiformulering, strategiimplementering samt strategisk utvärdering och modifiering). Modellen genererar vissa unika insikter, men flera av de informationsbidrag som lyfts fram i studien kan potentiellt framarbetas ur befintliga verktyg och koncept som förekommer i strategilitteraturen. De strategiska insikterna från VCMs unika koncept, intäktsmultiplikatorn, har genom fallstudien visat sig vara för otillförlitlig för att utgöra ett konkret underlag för strategiska beslut, men har istället funktionen att rikta uppmärksamhet mot viktiga områden inom strategiformulering. Strategiska insikter från VCMs unika sammanförande av kundvärdeprofilering och detaljerad kostnadsinformation har i övrigt visat på en lärande funktion, samt som underlag för beslut
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19277
Collections
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_19277_1.pdf (1.324Mb)
Date
2009-01-28
Author
Lindén, Daniel
Olander, Rasmus
Strängberg, Robert
Series/Report no.
Ekonomistyrning
08-09-15M
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV