• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det strategiska värdet av Value Creation Model (VCM) - nya insikter om VCMs strategiska tillämpberhet

Sammanfattning
Bakgrund och problem: VCM är i teorin ett föredömligt verktyg för att besvara frågan om hur väl ett företags verksamhet och erbjudande ligger i linje med marknadens förväntningar och krav. Modellen introducerar ett nytt begrepp – intäktsmultiplikatorn – men frågan om VCMs strategiska tillämpbarhet kan anses vara utredd endast i begränsad omfattning. Föreliggande studie ämnar därför svara på följande problemfrågeställning: Vilka strategiska insikter kan VCM ge upphov till i företagsstrategiskt arbete? Syfte: Studien syftar till att fylla den existerande bristen på kunskap om VCMs strategiska bidrag genom att undersöka vilka strategiska insikter modellen ger upphov till. Metod: Efter fullbordad VCM-undersökning av ett fallföretag har resultatet och de strategiska insikter som det gett upphov till kartlagts. Efter intervjuer med beslutsfattare inom fallföretagets organisation har identifierade insikter ställts mot studiens referensram, uppbyggd av akademisk litteratur inom företagsstrategi. Utöver detta har VCMs unika bidrag identifierats genom en litteraturstudie. Resultat och slutsatser: VCM bidrar med strategiska insikter i strategiprocessens alla faser (strategisk analys, strategiformulering, strategiimplementering samt strategisk utvärdering och modifiering). Modellen genererar vissa unika insikter, men flera av de informationsbidrag som lyfts fram i studien kan potentiellt framarbetas ur befintliga verktyg och koncept som förekommer i strategilitteraturen. De strategiska insikterna från VCMs unika koncept, intäktsmultiplikatorn, har genom fallstudien visat sig vara för otillförlitlig för att utgöra ett konkret underlag för strategiska beslut, men har istället funktionen att rikta uppmärksamhet mot viktiga områden inom strategiformulering. Strategiska insikter från VCMs unika sammanförande av kundvärdeprofilering och detaljerad kostnadsinformation har i övrigt visat på en lärande funktion, samt som underlag för beslut
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19277
Samlingar
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_19277_1.pdf (1.324Mb)
Datum
2009-01-28
Författare
Lindén, Daniel
Olander, Rasmus
Strängberg, Robert
Serie/rapportnr.
Ekonomistyrning
08-09-15M
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV