Browsing Masteruppsatser by Author "University of Gothenburg/Department of Education"
Now showing items 1-5 of 5
-
Att tala om och genom bilder. En studie om yrkesspråk inom arkitekturutbildningen
Gayatri Kristoffersson, Marie (2010-09-06)Abstrakt Denna studie handlar om arkitekturutbildningen på högskolan och hur student och lärare diskuterar ett projektförslag där bildrepresentationer används för att samtala om ett aktuellt idéförslag och yrkesprofessionella ... -
Discerning competence within a teaching profession
Larsson, Jonna (2010-02-04)This study gives voice to the discernment of competence within the teaching profession. The overarching aim of the study was to find out what teachers themselves perceive as competence in connection with what they do in ... -
Läxa - Vad styr? En studie i makten kring läxor
Keszei, Marianne (2010-09-06)Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka makten kring läxan och hur läxan kan påverka människor. Jag vill också undersöka hur läxan framställs och bibehålls i dagens läxdiskurser. Teori: I den här uppsatsen studerar ... -
Matematik i förskoleklassen. En totalundersökning där en kommuns samtliga förskoleklasselevers matematiska kunnande kartläggs, i ett formativt syfte.
Fredriksson, Marie (2009-09-24)Syfte: Syftet med uppsatsen är att med hjälp av kunskapsdiagnoser i matematik, kartlägga och analysera tal- och antalsuppfattning hos elever i förskoleklass och att diskutera resultaten i ett formativt syfte för ökad ... -
Utvecklandet av Grit och Dynamiskt mindset inom matematikundervisning
Barbazewski, Thina (2019-09-16)Background: Angela Duckworth, (2017), professor of psychology, claim that some people have so called Grit, while other people do not have it. Grit can be translated or interpreted as a form of perseverance or internal ...