Show simple item record

dc.contributor.authorGannerud, Eva
dc.contributor.authorRönnerman, Karin
dc.date.accessioned2009-03-03T09:20:03Z
dc.date.available2009-03-03T09:20:03Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.isbn91-7346-562-3
dc.identifier.issn0436-1121
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19534
dc.description.abstractStudien som presenteras i denna rapport är finansierad av Riksbankens Jubile-umsfond. Studiens syfte är att ur ett samhällsinriktat och genusteoretiskt per-spektiv studera hur förskolans och skolans uppdrag kommer till uttryck i för-skollärares och grundskollärares beskrivningar av och berättelser om lärararbe-tets innehåll och utformning samt dess villkor och ramar. Studien utgår från en genusteoretisk förståelse där genus ses som en social konstruktion och den samhälleliga genusordningen som socialt, kulturellt och historiskt föränderlig, samt från ett samhälleligt perspektiv där förskolans och skolans historiska tradition lyfts fram. Studien har genomförts i form av en multipel fallstudie. Tre praktiker, försko-la, förskoleklass och grundskolans första studieår i samma område, har stude-rats. Datainsamlingen innehåller dokument om förskolans och skolans organisa-tion, skolplan och verksamhetsplan och intervjuer med pedagogerna, samt ob-servationer i verksamheterna. En speciell form av datainsamling, konstruktion av tankekarta, har utvecklats inom projektets ram. Resultatet presenteras dels genom dessa tankekartor, dels i form av två narra-tiva beskrivningar. Den första är utifrån hur lärarna talar om sitt arbete, medan den andra är utifrån vad lärare gör i sitt arbete. Beskrivningarna presenterar hur arbetet organiseras och planeras och hur lärarna arbetar med mål och innehåll med elever/barn. Resultatet visar vilken mångfald av olika arbetsuppgifter som ingår i pedagogernas dagliga arbete, uppgifter som alla är lika nödvändiga för att de skall kunna genomföra sitt uppdrag. I den avslutande diskussionen behandlas först pedagogernas arbete utanför barngrupp och klass t.ex. samarbetsformer, föräldraarbete och kompetensutveckling. Därefter behandlas deras arbete i barn-grupp och klass t.ex. vardagsrutiner och pedagogernas roll och förhållningssätt. Rapporten avslutas med några sammanfattande reflektioner.en
dc.language.isosween
dc.publisherGöteborg : Acta Universitatis Gothoburgensisen
dc.relation.ispartofseriesGöteborg studies in educational sciencesen
dc.relation.ispartofseries246en
dc.relation.urihttp://libris.kb.se/bib/10204878en
dc.subjectGrundskolanen
dc.subjectLärarrollenen
dc.subjectArbetsuppgifteren
dc.titleInnehåll och innebörd i lärares arbete i förskola och skolaen
dc.typeTexten
dc.type.svepbooken
dc.gup.originUniversity of Gothenburg. Faculty of Education
dc.gup.price150 kr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record