• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aktiemarknadens Sentiment - Sambandet mellan sentimentindikatorer och svenska aktiers kursutveckling

Abstract
Huvudsyftet med denna studie är att mäta sambanden mellan de svenska indikatorerna DVIS samt Konjunkturbarometern Hushåll gentemot Stockholmsbörsen, och jämföra resultaten mot observationer från tidigare studier på utländska marknader. Studien belyser samtidigt svårigheterna med att mäta marknadssentiment på ett sådant sätt som eftersträvas för att kunna förklara irrationella marknadsrörelser eller uppkomsten av bubblor. För att uppnå huvudsyftet analyseras månadsvisa medelvärden mellan 2001 och 2008 genom bivarat analys, där de tidigare nämnda indikatorerna, som antas motsvara marknadssentimentet, jämförs mot OMXS30 samt fyra urval av aktier, som representerar aktiemarknadens avkastning. Totalt analyseras 40 aktier utifrån omsättning och börsvärde. Signifikanta samband påträffas mellan båda indikatorerna och Stockholmsbörsens utveckling, vilket givet antagandet att dessa speglar marknadssentiment indikerar att marknadspsykologi har en väsentlig påverkan på aktiemarknadens prisnivå. De undersökta sentimentindikatorerna uppvisar dessutom samband som generellt stämmer väl överens med deras tidigare uppmätta utländska motsvarigheter. Vidare antyder resultaten att en akties omsättning kan vara mer relevant att titta på än aktiens börsvärde, i syftet att uttala sig om hur exponerad aktien är för marknadssentiment. Tydligt är att omsättning och börsvärde, två värden som är högt korrelerade med varandra, påverkar graden av aktiens påverkan av marknadssentiment, där småföretagen påverkas mest.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19572
Collections
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_19572_3.pdf (891.0Kb)
Date
2009-03-06
Author
Fabrizius, Patrick
Hemdarve, Jesper
Keywords
sentiment, marknadssentiment, sentimentindikator, behavioral finance, implicit volatilitet, DVIS, Konjunkturbarometern Hushåll, OMXS30, korrelation, börsvärde, omsättning.
Series/Report no.
Industriell och finansiell ekonomi
08/09:14
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV