• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aktiemarknadens Sentiment - Sambandet mellan sentimentindikatorer och svenska aktiers kursutveckling

Sammanfattning
Huvudsyftet med denna studie är att mäta sambanden mellan de svenska indikatorerna DVIS samt Konjunkturbarometern Hushåll gentemot Stockholmsbörsen, och jämföra resultaten mot observationer från tidigare studier på utländska marknader. Studien belyser samtidigt svårigheterna med att mäta marknadssentiment på ett sådant sätt som eftersträvas för att kunna förklara irrationella marknadsrörelser eller uppkomsten av bubblor. För att uppnå huvudsyftet analyseras månadsvisa medelvärden mellan 2001 och 2008 genom bivarat analys, där de tidigare nämnda indikatorerna, som antas motsvara marknadssentimentet, jämförs mot OMXS30 samt fyra urval av aktier, som representerar aktiemarknadens avkastning. Totalt analyseras 40 aktier utifrån omsättning och börsvärde. Signifikanta samband påträffas mellan båda indikatorerna och Stockholmsbörsens utveckling, vilket givet antagandet att dessa speglar marknadssentiment indikerar att marknadspsykologi har en väsentlig påverkan på aktiemarknadens prisnivå. De undersökta sentimentindikatorerna uppvisar dessutom samband som generellt stämmer väl överens med deras tidigare uppmätta utländska motsvarigheter. Vidare antyder resultaten att en akties omsättning kan vara mer relevant att titta på än aktiens börsvärde, i syftet att uttala sig om hur exponerad aktien är för marknadssentiment. Tydligt är att omsättning och börsvärde, två värden som är högt korrelerade med varandra, påverkar graden av aktiens påverkan av marknadssentiment, där småföretagen påverkas mest.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19572
Samlingar
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_19572_3.pdf (891.0Kb)
Datum
2009-03-06
Författare
Fabrizius, Patrick
Hemdarve, Jesper
Nyckelord
sentiment, marknadssentiment, sentimentindikator, behavioral finance, implicit volatilitet, DVIS, Konjunkturbarometern Hushåll, OMXS30, korrelation, börsvärde, omsättning.
Serie/rapportnr.
Industriell och finansiell ekonomi
08/09:14
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV